STATUT

 

Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Piekiełko i Okolic.

 

 

 

Rozdział I

 

Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

1.       Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Piekiełko i Okolic zwane dalej „Stowarzyszeniem” działa na mocy ustawy prawo o stowarzyszeniach, ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie  oraz w oparciu o niniejszy statut.

 

2.       Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona.

 

 

 

§ 2

 

Stowarzyszenie jest apolitycznym, dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

 

 

 

§ 3

 

Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.  Dla właściwego realizowania swoich celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność również poza granicami kraju.

 

 

 

§ 4

 

Siedzibą Stowarzyszenia jest wieś Piekiełko w gminie Tymbark.

 

 

 

§ 5

 

Stowarzyszenie, po jego zarejestrowaniu  nabywa osobowość prawną.

 

 

 

§ 6

 

1.       Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.

 

2.       Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników. Członkowie Stowarzyszenia, w tym członkowie władz Stowarzyszenia, mogą być zatrudniani na podstawie stosunku pracy lub stosunków cywilnoprawnych.

 

 

 

§ 7

 

Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci oraz może posiadać godło ustanowione w zgodzie z obowiązującymi przepisami.

 

 

 

§ 8

 

Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.

 

 

 

 

 

Rozdział II

 

Cele i sposoby działania

 

 

 

§ 9

 

Misją Stowarzyszenia jest działalność na rzecz rozwoju edukacji oraz poprawy sytuacji życiowej mieszkańców wsi i małych miast.

 

 

 

§ 10

 

Celem Stowarzyszenia jest :

 

1.      wspieranie rozwoju edukacji i kultury;

 

2.      działalność na rzecz rozwoju nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;

 

3.      działalność kulturalna, w tym działania na rzecz zachowania i rozwoju lokalnej tożsamości, tradycji, obyczajów i dóbr kultury;

 

4.      wsparcie dzieci i młodzieży w szczególności z ubogich rodzin oraz szczególnie uzdolnionej;

 

5.      organizowanie aktywnego wypoczynku dzieci i młodzieży;

 

6.      wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu;

 

7.      wspieranie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju: społecznego, kulturalnego i gospodarczego wsi i małych miast, a w szczególności wsi Piekiełko;

 

8.      działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości oraz powstawanie nowych miejsc pracy;

 

9.      promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;

 

10.   integracja mieszkańców wsi i małych miast, przeciwdziałanie bezradności i wykluczeniu społecznemu;

 

11.   działalność na rzecz rozwoju infrastruktury wsi i małych miast;

 

12.   działalność na rzecz wsparcia działań społecznych i zawodowych kobiet wiejskich;

 

13.   wprowadzanie w życie i propagowanie zasad rozwoju zrównoważonego;

 

14.   popularyzację rolnictwa ekologicznego;

 

15.   wspieranie demokracji i budowanie społeczeństwa obywatelskiego w środowisku lokalnym

 

16.   wspieranie i upowszechnianie tradycyjnych oraz nowych form aktywności społeczno-kulturalnej;

 

17.   działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

 

18.   promocja i organizacja wolontariatu;

 

19.   upowszechnianie i ochrona praw i swobód obywatelskich;

 

20.   działalność charytatywna;

 

21.   profilaktyka uzależnień i patologii społecznych;

 

22.   profilaktyka chorób w tym chorób cywilizacyjnych;

 

23.   ochrona i promocja zdrowia;

 

24.   propagowanie zdrowego trybu życia w szczególności poprzez aktywność fizyczną;

 

25.   działalność na rzecz osób niepełnosprawnych;

 

26.   tworzenie i wspieranie form współpracy międzypokoleniowej;

 

27.   propagowanie, kultywowanie i upowszechnianie turystyki i krajoznawstwa;

 

28.   działalność na rzecz ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

 

29.   działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

 

30.   wspieranie aktywnego uczestnictwa mieszkańców wsi i małych miast w Unii Europejskiej i przeciwdziałanie negatywnym skutkom integracji europejskiej i globalizacji.

 

 

 

§ 11

 

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez :

 

1.       prowadzenie szkoły na zasadach prawem przewidzianych i wspieranie innych szkół;

 

2.       prowadzenie przedszkola, ogniska przedszkolnego, świetlicy środowiskowej, domu ludowego, klubu dla młodzieży i dla dorosłych mieszkańców wsi;

 

3.       organizowanie wszelkich form edukacji dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych,

 

4.       organizowanie kursów, szkoleń, warsztatów, seminariów, konferencji, debat, odczytów;

 

5.       organizowanie zawodów, konkursów, przeglądów oraz innych imprez o charakterze sportowym i rekreacyjnym;

 

6.       prowadzenie doradztwa w tym doradztwa prawnego, obywatelskiego, zawodowego i rolniczego;

 

7.       prowadzenie działalności wydawniczej;

 

8.       prowadzenie działalności informacyjno -promocyjnej;

 

9.       organizowanie wsparcia dla rodzin w trudnej sytuacji oraz pomocy i opieki dla osób starszych i niepełnosprawnych, w tym przytulisk i domów opieki;

 

10.   prowadzenie klubów sportowych;

 

11.    organizowanie obozów sportowych, zgrupowań i  kolonii;

 

12.   organizowanie wyjazdów, spotkań integracyjnych oraz wymian dziecięcych, młodzieżowych, osób dorosłych i seniorów;

 

13.   organizowanie wycieczek edukacyjnych i krajoznawczych;

 

14.   działalność stypendialną oraz tworzenie systemów stypendialnych;

 

15.   organizację imprez charytatywnych i okolicznościowych;

 

16.   organizowanie i prowadzenie wiejskiej kasy zapomogowo-pożyczkowej;

 

17.   organizowanie przetwórstwa rolno-spożywczego i produkcji zdrowej żywności;

 

18.   organizację zbiórek publicznych oraz pozyskiwanie środków pieniężnych z dotacji, subwencji, składek członkowskich, osób fizycznych i innych źródeł;

 

19.   współpracę z organizacjami pozarządowymi, szkołami, uczelniami wyższymi, sektorem prywatnym, mediami, władzami  administracji państwowej i samorządowej oraz innymi podmiotami zainteresowanymi celami Stowarzyszenia.

 

 

 

§ 12

 

1.       Statutowa działalność, o której mowa w § 11 jest działalnością pożytku publicznego prowadzoną przez Stowarzyszenie jako działalność nieodpłatna.

 

2.       Działalność określona w § 11 pkt 1-7, 10-13, 15 i 17 może mieć charakter odpłatny.

 

3.       Decyzję  w sprawie podjęcia odpłatnej działalności pożytku publicznego w którymkolwiek z wyodrębnionych w ust. 2  zakresów podejmuje Zarząd w drodze uchwały.

 

4.       Stowarzyszenie przeznacza nadwyżkę przychodów nad kosztami na działalność pożytku publicznego. Nadwyżka przychodów nad kosztami nie może być przeznaczona do podziału pomiędzy członków Stowarzyszenia.

 

5.       Przychód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego.

 

6.       Stowarzyszenie nie może prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego i działalności gospodarczej w odniesieniu do tego samego przedmiotu działalności.

 

 

 

 

 

Rozdział III

 

Członkowie, ich prawa i obowiązki

 

 

 

§ 13

 

1.       Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.

 

2.       Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.

 

 

 

§ 14

 

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na :

 

1.      członków zwyczajnych,

 

2.      członków wspierających,

 

3.      członków honorowych,

 

 

 

§ 15

 

1.       Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna, mieszkająca  lub zatrudniona we wsi Piekiełko oraz okolicznych wsiach  i  miastach, która ukończyła 18 lat.

 

2.       Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna i prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową, rzeczową lub intelektualną. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.

 

3.       Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.

 

 

 

§ 16

 

1.       Członek zwyczajny ma prawo do :

 

a.      czynnego i biernego prawa wyborczego, jeśli ukończył 18 lat;

 

b.      zgłaszania opinii i wniosków pod adresem władz Stowarzyszenia;

 

c.       zaskarżania do Walnego Zebrania Członków uchwały Zarządu Stowarzyszenia o skreśleniu z listy członków.

 

2.       Członek zwyczajny zobowiązany jest do :

 

a.      aktywnego realizowania celów statutowych Stowarzyszenia;

 

b.      przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia;

 

c.       regularnego opłacania składek i innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia.

 

 

 

§ 17

 

1.       Członek wspierający, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, posiada inne prawa członka zwyczajnego.

 

2.       Członek wspierający posiada obowiązki określone w § 16 ust. 2 pkt a., b.,c.

 

 

 

§ 18

 

1.       Za zasługi dla Stowarzyszenia, Walne Zebranie na wniosek Zarządu może przyznać honorowe członkostwo w Stowarzyszeniu.

 

2.       Członek honorowy posiada wszystkie prawa i obowiązki członka zwyczajnego, z wyjątkiem obowiązku określonego w § 16 ust. 2 pkt c.

 

 

 

§ 19

 

1.       Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:

 

a.      dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi;

 

b.      śmierci członka Stowarzyszenia lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego;

 

c.       skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań przez okres przekraczający jeden rok;

 

d.      wykluczenia z powodu nieprzestrzegania postanowień Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia.

 

e.      utraty praw publicznych przez członka,

 

2.       Wykluczenie członka następuje uchwałą Zarządu Stowarzyszenia.

 

3.       Osoba skreślona lub wykluczona ma prawo wniesienia odwołania na piśmie do Walnego Zebrania Członków, za pośrednictwem Zarządu w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały.

 

 

 

Rozdział IV

 

Organy Stowarzyszenia

 

 

 

§ 20

 

Władzami Stowarzyszenia są :

 

·         Walne Zebranie Członków,

 

·         Zarząd,

 

·         Komisja Rewizyjna.

 

 

 

Walne Zebranie Członków

 

 

 

§ 21

 

1. Walne zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.

 

2. W walnym Zebraniu Członków biorą udział :

 

a.      z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,

 

b.      z głosem doradczym – członkowie wspierający i członkowie honorowi.

 

 

 

§ 22

 

1.       Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.

 

2.       Sprawozdawcze Walne Zebranie Członków zwołuje zarząd raz w roku.

 

3.       Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.

 

4.       Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Przewodniczący przy pomocy Sekretarza.

 

5.       Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje w szczególnie uzasadnionych przypadkach Zarząd:

 

a.      z własnej inicjatywy,

 

b.      na żądanie Komisji Rewizyjnej,

 

c.       na pisemny wniosek 1/3 członków Stowarzyszenia.

 

6.       Zarząd jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w ciągu 30 dni od dnia otrzymania żądania lub wniosku określonych w ust. 5 pkt b i c.

 

7.       Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami dla których zostało zwołane.

 

8.        O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd powiadamia członków co najmniej 14 dni przed terminem zebrania. Zawiadomienia o zwołaniu Walnego Zebrania Członków dokonuje się poprzez umieszczenie jego treści na stronie internetowej Stowarzyszenia oraz poprzez obwieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie Stowarzyszenia.

 

9.        Uchwały Walnego Zebrania Członków – w pierwszym terminie podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków. Drugi termin posiedzenia Walnego Zebrania Członków jest dopuszczalny w tym samym dniu – 15 minut po zakończeniu Walnego Zebrania Członków w pierwszym terminie, pod warunkiem, iż został zaplanowany w zawiadomieniu o Walnym Zebraniu.

 

 

 

§ 23

 

1.       Do kompetencji Walnego Zebrania Członków w szczególności należy :

 

a.       określenie głównych kierunków i programów działania Stowarzyszenia,

 

b.      uchwalenie statutu i jego zmian,

 

c.       uchwalenie regulaminu funkcjonowania  Walnego Zebrania Członków,

 

d.      wybór i odwołanie członków władz Stowarzyszenia,

 

e.      rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,

 

f.            udzielanie bądź odmawianie absolutorium ustępującemu Zarządowi,

 

g.       ustalanie wysokości składek członkowskich,

 

h.      podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego,

 

i.     podejmowanie decyzji w sprawie wysokości kwoty zaciągania zobowiązań w imieniu Stowarzyszenia przez Zarząd,

 

j.    podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia  i przeznaczeniu jego majątku.

 

k.       podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz.

 

 

 

Zarząd

 

§ 24

 

1.       Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków Stowarzyszenia.

 

2.        Kadencja  Zarządu trwa 5 lat, a jego wybór odbywa się w głosowaniu jawnym.

 

3.       Zarząd składa się z 3-5 członków. Na pierwszym po wyborach posiedzeniu Zarząd wybiera ze swego grona prezesa i wiceprezesa.

 

4.       Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż cztery razy w roku.

 

5.       Uchwały Zarządu Stowarzyszenia podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum). Wsytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos prezesa zarządu.

 

 

 

6.       W przypadku zmniejszenia się liczby członków Zarządu w trakcie trwania kadencji, pozostałym członkom Zarządu przysługuje prawo dokooptowania brakujących osób spośród członków Stowarzyszenia, pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków Zarządu nie przekroczy 1/2 liczby członków Zarządu w danej kadencji. W przeciwnym razie, Zarząd zwołuje Walne Zebranie Członków w celu odbycia wyborów uzupełniających.

 

7.       Mandat członka powołanego w przypadku, o którym mowa w ust. 6  wygasa wraz z upływem kadencji pozostałych członków Zarządu. 

 

8.       Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes lub wiceprezes z własnej inicjatywy, na wniosek 1/3 składu Zarządu lub wniosek Komisji Rewizyjnej. W przypadku wniosku, o którym mowa w zdaniu pierwszym posiedzenie zarządu powinno zostać zwołane w najszybszym możliwym terminie nie później niż w ciągu 21 dni od dnia zgłoszenia wniosku. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy prezes, a w przypadku jego nieobecności wiceprezes.

 

9.       Posiedzenia Zarządu protokołuje członek zarządu wskazany przez prezesa zarządu.

 

10.   Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

 

11.   Zarząd pracuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin funkcjonowania.

 

 

 

§ 25

 

Do zakresu działanie Zarządu należy:

 

a.      realizacja uchwał Walnego Zebrania Członków,

 

b.      kierowanie całokształtem działalności Stowarzyszenia,

 

c.       ustalanie budżetu Stowarzyszenia,

 

d.      sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,

 

e.      podejmowanie decyzji w sprawie nabycia i zbycia majątku ruchomego,

 

f.       podejmowanie decyzji w sprawie zaciągania zobowiązań w imieniu Stowarzyszenia do kwoty określonej przez Walne Zebranie Członków,

 

g.      utworzenie biura Stowarzyszenia,

 

h.      zatrudnianie personelu;

 

i.        uchwalanie regulaminów wynikających z przepisów prawa, 

 

j.        podejmowanie decyzji w kwestii rejestracji działalności gospodarczej,

 

k.      prowadzenie działalności gospodarczej,

 

l.        podejmowanie decyzji w zakresie rejestracji działalności pożytku publicznego,

 

m.    ustalanie zasad regulowania składek członkowskich,

 

n.      zwoływanie Walnego Zebrania Członków,

 

o.      podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania członków,

 

p.      składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,

 

q.      tworzenie jednostek organizacyjnych oraz ustalanie ich regulaminów,

 

r.       opracowanie regulaminu funkcjonowania Zarządu.

 

 

 

Komisja Rewizyjna

 

§ 26

 

1.       Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.

 

2.       Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego,  

 

3.       Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat, a jej wybór odbywa się w głosowaniu jawnym.

 

4.       Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum).

 

5.       W przypadku zmniejszenia się liczby członków Komisji Rewizyjnej w trakcie trwania kadencji, pozostałym członkom Komisji przysługuje prawo dokooptowania brakujących osób spośród członków Stowarzyszenia, pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków Komisji nie przekroczy 1/3 liczby członków Komisji w danej kadencji. W przeciwnym razie, Zarząd zwołuje Walne Zebranie Członków w celu odbycia wyborów uzupełniających.

 

6.       Mandat członka powołanego w przypadku, o którym mowa w ust. 5  wygasa wraz z upływem kadencji pozostałych członków Komisji Rewizyjnej. 

 

7.       Komisja Rewizyjna w zakresie wykonywanej kontroli wewnętrznej nie podlega Zarządowi.

 

8.       Zebrania Komisji Rewizyjnej odbywają się co najmniej dwa razy w ciągu roku.

 

9.       Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek 2/3 składu Komisji lub wniosek Zarządu. W przypadku wniosku, o którym mowa w zdaniu pierwszym posiedzenie Komisji Rewizyjnej powinno zostać zwołane najszybszym możliwym terminie nie później niż w ciągu 21 dni od dnia zgłoszenia wniosku.

 

10.   Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym. Zarząd ma obowiązek powiadomienia członków Komisji o każdym posiedzeniu.

 

11.   Komisja Rewizyjna pracuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin funkcjonowania.

 

12.   Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.

 

13.   Członkowie Komisji Rewizyjnej :

 

a.      nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,

 

b.      nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,

 

 

 

§ 27

 

Do zakresu działanie Komisji Rewizyjnej należy :

 

a.      kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia,

 

b.      występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,

 

c.       prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,

 

d.      zwołanie Walnego Zebrania Członków w przypadku nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem,

 

e.      składnie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium ustępującemu Zarządowi,

 

f.       ocena pracy zarządu, w tym corocznych sprawozdań: merytorycznego i finansowego,

 

g.      składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia,

 

h.      uchwalanie regulaminu funkcjonowania Komisji Rewizyjnej.

 

Rozdział V

 

Majątek i fundusze

 

 

 

§ 28

 

Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.

 

 

 

§ 29

 

1.       Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia:

 

a.      składki członkowskie,

 

b.      darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności prywatnej, ze sponsoringu, zbiórek publicznych,

 

c.       dotacje, subwencje, udziały, kontrakty, środki z funduszy publicznych, granty, zlecenia usług,

 

d.      wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia w tym odpłatnej działalności statutowej (dochody z własnej działalności, dochody z majątku Stowarzyszenia, dochody z kapitału).

 

2.       Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

3.       Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.

 

4.       Wszelkie środki pieniężne przechowywane są na rachunku bankowym Stowarzyszenia. Dopuszczalne jest wprowadzenie w Stowarzyszeniu obrotu gotówkowego (kasy).

 

5.       Dochód z działalności Stowarzyszenia służy realizacji jego celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków.

 

6.       Nadwyżka przychodów nad kosztami jest w całości przeznaczana na działalność pożytku publicznego.

 

7.       Stowarzyszenie nie przyjmuje płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 15.000 euro - również w drodze więcej niż jednej operacji.

 

8.       Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Decyzję o rozpoczęciu działalności gospodarczej i jej zakresie podejmuje uchwałą Zarząd.

 

9.       Działalność gospodarcza prowadzona przez Stowarzyszenie może mieć wyłącznie charakter dodatkowy w stosunku do działalności pożytku publicznego.

 

10.   Nie można prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego i działalności gospodarczej w odniesieniu do tego samego przedmiotu działalności.

 

 

 

§ 30

 

Zabrania się:

 

a.      udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",

 

b.      przekazywania majątku stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,

 

c.       wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,

 

d.      zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

 

 

 

§ 31

 

1.      Do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach majątkowych i niemajątkowych Stowarzyszenia, w tym do zaciągania zobowiązań i zawierania umów w imieniu Stowarzyszenia uprawniony jest  prezes i inny członek zarządu działający łącznie albo wiceprezes i inny członek zarządu działający łącznie.

 

2.      Zarząd Stowarzyszenia uprawniony jest do ustanowienia pełnomocników zarządu. Uchwała w sprawie ustanowienia pełnomocników określa przedmiot i zakres umocowania.

 

 

 

Rozdział VI

 

Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia

 

§ 32

 

1. Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. Przepis § 22 ust. 9 stosuje się odpowiednio.

 

2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.

 

3. W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia nie uregulowanych w statucie, mają zastosowane odpowiednie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach.